zondag 8 februari 2015

Moyo de Poulet Fumé (Benin)

MOYO DE POULET FUMÉ (GEROOKTE KIP MET SAUS)

Ik heb dit gerecht geleerd van mijn West-Afrikaanse zuster en vriendin Suzanne, die geweldig kan koken. Ze is tandarts van beroep en moeder van twee kinderen, maar houdt altijd nog tijd over om me haar recepten te geven. Dit recept is een van mijn favoriete gerechten, een combinatie van West-Afrikaanse basisproducten als tomaten en Spaanse pepers met gerookte kip. De verrassende toevoeging van sojasaus is niet traditioneel, maar is een vondst van mij: ik vervang de maggiblokjes die in de Franse West-Afrikaanse keuken tegenwoordig overal worden gebruikt meestal door iets wat minder zout bevat.

1 hele gerookte kip (1500 gram), zonder vel
6 middelgrote rijpe tomaten, ontveld, zaadjes verwijderd en grof gehakt
2 middelgrote uien, in dunne ringen
1 eetlepel arachideolie
3 theelepels zoutarme sojasaus
2 Spaanse pepers (habañero of andere extreem hete pepers), ingeprikt met een vork


Was de kip, dep hem droog met keukenpapier en snijd hem in stukken. Doe de stukken kip met de overige ingrediënten in een zware (gietijzeren) pan. Breng aan de kook, zet het vuur laag en laat het geheel zonder deksel onder af en toe roeren op laag vuur koken gedurende 20 minuten, of totdat de smaken zich hebben gemengd en de uien zacht zijn. Verwijder de Spaanse pepers als het gerecht naar uw smaak heet genoeg is en bewaar ze (serveer ze apart voor peperliefhebbers). Serveer warm met witte rijst.

4 - 6 personen

land : Benin
gerechtsoort : gevogeltegerecht

bron : Koken in Afrika : Een culinaire en culturele ontdekkingsreis / Jessica B. Harris

Geen opmerkingen: