zaterdag 23 januari 2021

Bruine bonen als groente (Suriname)

BRUINE BONEN als groente

Het gebeurt wel eens dat ik geen verse groente in huis heb. Geen paniek hoor. Ik trek dan met een gerust hart een pot bruine bonen open, die ik op de volgende manier klaarmaak (mijn vlees heb ik dan al klaar - met geroosterd vlees is dit gerecht het lekkerst).

1 grote pot bruine bonen
2 eetlepels olie / margarine
1 ui
1 teen knoflook uit de knijper
1 bouillonblokje
1 eetlepel tomatenpuree
1 eetlepel piccalilly
1 stukje prei
2 takjes selderie
1 deciliter water


Verhit de olie of margarine in een pan en fruit hierin de gesneden ui en het uitgeperste teentje knoflook; voeg dan het blokje bouillon en de tomatenpuree toe. Doe daarna de bruine bonen met het vocht erbij, prei, selderie en piccalilly, en 1 deciliter water. Laat ongeveer 15 minuten sudderen en dik daarna op hoog vuur het vocht wat in.
Geef er karbonade bij, of geroosterde krabbetjes, en rijst met andijviesalade.

4 personen

gebied : Suriname
gerechtsoort : groentegerecht

bron : De Surinaamse keuken / Nel Tjon Tam Sin

Geen opmerkingen: