vrijdag 16 mei 2008

Ingelegde meiraapjes (Midden-Oosten)

INGELEGDE MEIRAAPJES

Ingelegde meiraapjes zijn in het Midden-Oosten zeer geliefd. Veel gezinnen
maken ze in grote potten klaar; in de etalages van winkels en restaurants
zijn ze vaak te zien, te koop en te bestellen. Desondanks had ik niet
verwacht dat ik ze erg lekker zou vinden en was dus verrast toen ik mijn
eerste hap van deze mooie roze groente nam. Het gerecht bleek een verfijnde,
milde scherpte en een lichte knapperigheid the hebben die ik direct heel
aangenaam vond.

50 gram grof zout
5 deciliter water
2 ½ deciliter witte-wijnazijn
1 kilo kleine meiraapjes, gehalveerd
1 kleine rauwe rode biet, geschild en in plakjes
2 - 4 tenen knoflook (desgewenst)
paar blaadjes selderijgroen (desgewenst)

Breng water en zout op lage hittebron aan de kook en roer. Haal de pan van
de hittebron, voeg de azijn toe en laat het afkoelen.
Leg lagen raapjes, rode biet, desgewenst knoflook en selderijgroen in een
steriele weckpot. Giet er zoveel afgekoelde vloeistof over dat alles
onderstaat. Ga met een dun mes of grilleerpen op diverse plaatsen langs de
binnenkant van de pot om alle luchtbelletjes weg te krijgen. Leg een
schoteltje of iets anders dat in de opening van de pot past, op de groenten
en leg er zo nodig iets zwaars op. Sluit de pot goed af en zet hem circa 2
weken op een zonnige vensterbank of andere warme plaats.
De ingelegde meiraapjes zijn in de koelkast 2 - 3 maanden houdbaar.

4 personen

gebied : Midden-Oosten
gerechtsoort : voorgerecht

bron : De keuken van de zon : 150 bekende gerechten uit het Middellandse
Zeegebied / Hilaire Walden

Geen opmerkingen: