zondag 28 maart 2021

Avocat Farci (Ivoorkust)

AVOCAT FARCI (GEVULDE AVOCADO)

Als het avocadotijd is in Ivoorkust, zijn overal in het land paarsgetinte bolvormige avocado’s te zien. Ik herinner me dat ik bij mijn eerste bezoek aan het land net aankwam toen de eerste avocado’s geoogst werden. Ik logeerde in het toen net nieuwe Hotel Ivoire en liep alle restaurants af om alle gerechten van die boterzachte gladde avocado’s te proberen. Dit gerecht, dat ook gemaakt kan worden met krab of stukje tonijn, werd geserveerd als voorgerecht. Het is ook perfect als lichte zomerse lunch.

500 gram kleine, gepelde, gekookte garnalen
1 kleine verse ananas, fijngehakt
3 middelgrote tot grote rijpe avocado’s
1 eetlepel vers limoensap
6 bladen kropsla, als garnering
klassieke vinaigrette naar smaak


Meng de garnalen met de ananas in een middelgrote kom. Trek er plasticfolie overheen en zet 1 uur koel weg. Snijd vlak voor het serveren de avocado’s doormidden en verwijder de pitten. Wrijf het vruchtvlees in met een beetje limoensap om verkleuren te voorkomen. Leg op afzonderlijke bordjes de avocadohelften op een blaadje sla en schep het garnalen-ananasmengsel erop, zodat het over de rand heen valt. Sprenkel wat vinaigrette over de ananas-garnalensalade en serveer direct.

6 personen

land : Ivoorkust
gerechtsoort : voorgerecht

bron : Koken in Afrika : Een culinaire en Culturele ontdekkingsreis / Jessica B. Harris

Geen opmerkingen: