donderdag 20 augustus 2020

Finse aardappelsalade met zure room (Finland)

FINSE AARDAPPELSALADE MET ZURE ROOM

Finland was het eerste land waar ik de combinatie van aardappelen met dille proefde. Later kwam ik ze in Zweden, Denemarken en Rusland tegen, maar de eenvoud van de Finse combinatie is me altijd bijgebleven. Soms worden ze alleen maar met wat steeltjes dille in een pan gekookt en een andere keer worden ze opgeschud met boter en veel fijn gehakte dille. Hoewel Finland een erg koud land is met winters die duren van oktober tot mei, met veel vorst en sneeuw, heb ik er het meest verse voedsel gegeten dat ik ooit heb geproefd. Wilde bosbessen zorgden voor de nodige vitamine C in het noordelijke stadje waar ik woonde. Als aanvulling op het vlees (hoofdzakelijk rendier) en de vis (meestal zoetwatervis uit de meren) waren er heerlijke salades die vaak werden bestrooi met fijn gehakte dille. Deze salade werd vaak geserveerd met ringen van gerookte worst die de Finnen eten met zoetzure groenten. De worstjes worden opengesneden, er wordt mosterd en wat kaas in geschept, waarna ze in aluminiumfolie in de oven, boven een houtskoolvuurtje of zelfs op de hete saunastenen worden gelegd.

700 gram nieuwe krielaardappeltjes, goed schoon geborsteld
2 augurken, in blokjes gesneden
1 kleine steel prei, schoongemaakt en in ringetjes gesneden
1 handappel, met de schil in blokjes gesneden
150 gram zure room
2 eetlepels mayonaise
2 theelepels Franse mosterd
2 eetlepels fijn gehakte dille
2 theelepels witte wijnazijn
zout
versgemalen zwarte peper


Kook de aardappeltjes gaar, giet ze af, laat ze uitlekken en afkoelen tot ze nog een beetje warm zijn. Schep de overige opgesomde ingrediënten door elkaar en breng op smaak met wat zout en peper. Schep over de lauwwarme aardappelen en schep goed om. Serveer op kamertemperatuur.

4 personen

gebied : Finland
gerechtsoort : salade

bron : Salades : Feest van smaken / Sue Lwarence

Geen opmerkingen: