woensdag 19 augustus 2020

Champignonsalade met balsamicodressing (Finland)

CHAMPIGNONSALADE MET BALSAMICODRESSING

Tot mijn verblijf in Finland, het land waar veel wilde paddenstoelen worden gezocht en waar veel recepten bestaan voor paddenstoelensalades, had ik alleen in de jaren ’60 en ’70 koude paddenstoelen gegeten, toen ‘champignons à la greque’ grote furore maakten. Ik weet niet waarom, maar ik vond ze niet lekker. Misschien omdat ze zo rubberachtig waren of vanwege de gedroogde kruiden. In de loop der jaren verdween mijn vooroordeel tegen koude paddenstoelen en nu vind ik ze zelfs lekker, als ze tenminste worden aangemaakt met een interessante dressing met een frisse smaak. Gelukkig hebben de gedroogde kruiden plaats gemaakt voor verse.

500 gram grote champignons, schoongeborsteld
4 eetlepels olijfolie
1 eetlepel blaadjes verse oregano
zout
versgemalen zwarte peper
1 eetlepel balsamicoazijn


Snijd de champignons in dikke plakken. Verhit de olie in de koekenpan en bak ze in 10 minuten gaar. Schep ze in een slakom en laat ze afkoelen. Stroop de oreganoblaadjes van de stelen en schep ze met wat zout en peper en de balsamicoazijn door de champignons. Serveer op kamertemperatuur en geef er vers brood bij om de saus op te deppen.

3 - 4 personen

gebied : Finland
gerechtsoort : salade

bron : Salades : Feest van smaken / Sue Lawrence

Geen opmerkingen: