woensdag 29 januari 2020

Ovenwortels met linzen en ricotta

OVENWORTELS MET LINZEN EN RICOTTA

750 gram wortels
2 sinaasappels
4 eetlepels extra vergine olijfolie
2 theelepels tomatenpuree
½ theelepel chilivlokken
1 eetlepel honing
300 gram gedroogde linzen
1 takje tijm
1 citroen
250 gram ricotta
3 eetlepels platte peterselie (gehakt)


Verwarm de oven voor op 200°C. Verwijder het loof van de wortels en leg ze in een grote braadslee. Snijd dikke exemplaren in de lengte doormidden. Snijd 1 sinaasappel in heel dunne plakjes en pers de andere uit. Meng 2 eetlepels van het sap met de olijfolie, tomatenpuree, chilivlokken en honing. Meng door de wortels. Leg de schijfjes sinaasappel ertussen en bak 40 minuten in het midden van de oven. Schep halverwege om. Kook ondertussen de linzen met de tijm en wat zout volgens de aanwijzingen op de verpakking net gaar. Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Meng 1 eetlepel citroensap en 2 theelepels -rasp met de ricotta. Breng op smaak met peper en zout. Giet de linzen af en leg bij de wortels. Verdeel er wat ricotta over en bestrooi met de peterselie.
Lekker met een eenvoudige pasta, polenta of gekookte spelt.

4 personen

voedingswaarde : 560 kcal p.p.
bereidingstijd : 50 minuten

gerechtsoort : hoofdgerecht

bron : Proef! januari - april 2018

1 opmerking:

westhernl zei

Gisteren al voor de derde keer gegeten, inmiddels met mijn eigen aanpassingen.
De plakken sinaasappel heb ik laten vervallen. Misschien was het daardoor dat de marinade wat sneller indroogde en op de bodem te donker karamelliseerde. De volgende keer zou ik de oventemperatuur iets lager zetten om zwart worden te voorkomen.
En omdat ik geen zin had in het koken van de linzen heb ik er een blik kikkererwten bijgedaan, zo'n 5 minuten voor het eind van de oventijd.
De volgende keer ga ik de wortels niet meer in de lengte halveren, maar maak ik er stukjes met een lengte van 1 1/2 à 2 centimeter van.