zondag 9 maart 2008

Nantwi dua (Ghana)

NANTWI DUA (EENPANSGERECHT MET OSSENSTAART)

750 gram ossenstaart
200 gram witte bonen
4 uien
3 okra's
½ liter vleesbouillon
2 eetlepels tomatenpuree
paprikapoeder
arachideolie

Laat de bonen 4 uur weken en kook ze vervolgens gaar in ruim water.
Snijd het vlees in stukken, de uien in ringen en de okra's in blokjes.
Verhit de olie en braad het vlees hierin aan alle kanten in 10 minuten mooi
bruin.
Bestrooi het met peper en zout en schenk er zoveel water bij dat het vlees
onderstaat. Laat het vlees op een hoge warmtebron circa 30 minuten koken.
Voeg de vleesbouillon toe en laat het nog een uur zachtjes koken.
Verhit nog wat olie en fruit de uiringen hierin glazig. Roer de tomatenpuree
erdoor en voeg een kopje water toe. Roer het mengsel door het vlees en breng
het op smaak met wat paprikapoeder.
Voeg ook de bonen en de okra's toe en zo nodig wat zout. Doe het deksel op
de pan en laat alles op een middelhoge warmtebron nog 20 minuten stoven.

4 - 6 personen

(voor)bereidingstijd : 6 uur

land : Ghana
gerechtsoort : vleesgerecht

bron : Kookkunst uit West-Afrika : Eetcultuur & recepten / Holger Ehling &
Jojo Cobbinah

1 opmerking:

westhernl zei

Vorige week kocht ik bij de slager prachtige ossenstaart. In eerste instantie had ik die in de vriezer gedaan, maar dit weekend had ik tijd om er een lekker stoofgerecht van te maken. Dit gerecht eet ik morgen, maar ik maak het vandaag alvast voor het grootste deel klaar. Als aan het eind van de middag het vlees gaar is, laat ik het geheel afkoelen. Morgen peuter ik dan eerst het vlees van de ossenstaart, en vervolgens warm ik het vlees op met de bonen en de okra's (beide uit pot en dus al gaar).