zaterdag 26 april 2008

Moctar's chile (Senegal)

MOCTAR'S CHILE

Moctar Ndongo uit Senegal, wijlen mijn Afrikaanse suma mak (grote broer),
kreeg bij zijn eten altijd een schoteltje met een habañeropeper. Alvorens
met eten te beginnen, sneed hij de peper zorgvuldig in tweeën, daarna in
vieren en dan weer in kleine stukjes, die hij vervolgens over zijn eten
strooide. Ik vond de hoeveelheid peper die hij gebruikte verbijsterend, maar
zijn methode kan ik van harte aanbevelen, omdat u op die manier uw eten naar
eigen smaak kunt kruiden. Dit is daarom niet echt een recept, maar eerder
een eerbewijs aan iemand die zo vriendelijk was mij te helpen bij het begin
van mijn reizen over Afrika's culinaire wegen.

1 Spaanse peper (een habañero of andere extreem hete peper)

Dit werkje kan het beste gedaan worden door de grootste peperliefhebber in
huis. Die beheert het schoteltje en snijdt de peper zorgvuldig in kleine
stukjes. Vervolgens neemt elke eter zoveel als hij of zij wil. U kunt de
peper ook fijnmaken in een keukenmachine (maar dan mist u het plechtige
ritueel).

4 - 6 personen

land : Senegal
gerechtsoort : bijgerecht

bron : Koken in Afrika : Een culinaire en culturele ontdekkingsreis /
Jessica B. Harris

Geen opmerkingen: